Filter

CodeSkillz | Digitale Geletterdheid

Vakgebied: digitale geletterdheid
Deelgebied: computational thinking, 21e eeuwse vaardigheden, mediawijsheid, ict basisvaardigheden, informatievaardigheden
Doelgroep: groep 7/8 | klas 1-3 VO

Producent: CodeSkillz

Website Codeskillz.nl Bekijk de methode

Lespakket

CodeSkillz biedt een complete lesmethode voor digitale geletterdheid voor groep 7/8 in het basisonderwijs. Digitale geletterdheid is opgesplitst in vier leerlijnen die aansluiten op de digitale geletterdheid curriculum eisen, zoals die door SLO en curriculum.nu zijn vastgesteld: Mediawijsheid, Digitale Basisvaardigheden, Computational Thinking en Informatievaardigheden. In de lesmethode van CodeSkillz is informatievaardigheden verwerkt in de andere drie leerlijnen, omdat hier veel overeenkomsten in zitten.

De lesmethode van CodeSkillz is gebaseerd op de principes van gamification. Door het toepassen van game denken, game-technieken en spelelementen worden leerlingen meer gemotiveerd. Tevens leidt dit ook tot betere studieresultaten.

In de lesprogramma’s van CodeSkillz in digitale geletterdheid gaan we nog een stapje verder dan alleen gamification. Alle opdrachten worden gepresenteerd in de vorm van serious games, die qua inhoud en vorm aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. De opdrachten zijn een variatie van individuele opdrachten in de online leeromgeving en groepsopdrachten.

Iedere leerlijn bestaat uit 6 verschillende hoofdstukken en ieder hoofdstuk bestaat uit verschillende opdrachten zoals vragen beantwoorden, zelf op onderzoek uitgaan en de doorlopende missie. De doorlopende missie is een groepsopdracht die de leerlingen waar de leerlingen, gedurende de periode dat ze met een leerlijn bezig zijn, mee bezig gaan. Dit zijn de opdrachten van de doorlopende missies:

Mediawijsheid

In groepsverband wordt een blog opgezet. De leerlingen stellen het cookiebeleid op en tonen dat op het blog. Ze uploaden bestanden, delen die met elkaar en leveren feedback. Ook zoeken ze afbeeldingen voor hun blogpost, checken op copyright en vermelden de bron. Ze schrijven een overtuigend nepnieuws-bericht en publiceren dat op het blog.

Bekijk de inhoud van Mediawijsheid

Computational thinking

Leerlingen maken samen een mini escape room. Ze bedenken een thema met bijbehorende puzzels, die allemaal specifieke eigenschappen hebben. Ook kiezen ze de benodigdheden om de escape room te bouwen. Ze schrijven de stappen uit die leiden tot de oplossing en ontwerpen de flow van de escape room. Uiteindelijk worden de escape rooms uitgewisseld en moeten hun klasgenoten proberen het geheim te ontsluiten.

Bekijk de inhoud van Computational Thinking
ICT basisvaardigheden

Leerlingen bedenken samen een app. Ze leggen uit wat de app moet doen en voor wie die is bedoeld. Met wireframes geven ze de app vorm. Ze maken graphics voor een promotievideo, waar ze de geschikte apparatuur voor moeten kiezen. Ook maken ze een fraaie brochure in Word. Video en brochure worden uiteindelijk klassikaal gepresenteerd.


Voor docenten

Het online leerplatform van CodeSkillz bestaat niet alleen uit een leerlingenportaal, maar biedt ook een docentenportalen voor de docenten. In het docentenportaal kunnen de docenten alle informatie vinden die ze nodig hebben. Zo zijn hier de lesbrieven ter voorbereiding van de les te vinden, maar ook de presentaties die gebruikt kunnen worden om klassikaal uitleg te kunnen geven. 

Tevens kunnen de docenten hierin live de voortgang van de leerlingen monitoren en een helpende hand bieden waar nodig. De docent kan ervoor kiezen om de opdrachten samen met de leerlingen aan het einde van de les te evalueren. De resultaten van de online opdrachten kunnen ook in detail in het docentenportal worden bekeken. Op die manier kan de docent zien welke onderwerpen of leerlingen extra aandacht behoeven en dit meenemen naar de volgende les.

Via onze website www.codeskillz.nl kun je zelf een kijkje nemen in het leerlingenportaal met een tour-account.

Volg CodeSkillz om op de hoogte te blijven